Főoldal

Belépés
Elfelejtett jelszó

Vegalife - vegetáriánus / vega ebédrendelés házhozszállítás

A legújabb vegetáriánus és vegán étrend-piramis

A táplálkozástan neves amerikai professzorai októberben tették közzé hosszas kutatásokon alapuló, a vegetáriánusok és vegánok egészséges étrendjére tett javaslataikat. A különféle vegetáriánus élelmiszerek legújabb ismereteket alapul vevő tanulmányozása eredményéül egy teljesen új étrend-piramis született meg.

Kétféle (hivatalos) vegetáriánus étrend-piramis létezett eleddig, az egyiket a Cornell/Harvard, a másikat a kaliforniai Loma Linda Egyetem kutatói dolgozták ki. Alkotói igen nyomós érvekkel támasztották alá a vegetarianizmus előnyeit, hiszen kimutatták, hogy az így táplálkozók tovább élnek, és jóval kisebb arányban fordul elő náluk szívbetegség, magas vérnyomás, cukorbetegség és daganatképződés, mint a húst is fogyasztóknál.

harvard

A Harvard-i felosztás szerint a piramis alapját a teljes kiőrlésű gabonák és az azokból készült ételek, a gyümölcsök és zöldségek, valamint a hüvelyesek és a szója alkotják – ezeket javasolt minden étkezésnél fogyasztani. Napi rendszerességgel vehetünk magunkhoz dió- és mogyoróféléket, valamint egyéb magvakat, tojásfehérjét, tejet, valamint növényi olajat. A piramis csúcsát az egész tojás, valamint az édességek alkotják: ezekből hetente egyszer érdemes csak fogyasztani.

lomalinda

A Loma Linda Egyetem kutatói már kissé árnyalták a helyzetet: szerintük legtöbbször teljesőrlésű gabonákat és hüvelyeseket, szóját kellene ennünk, ezeket követik rendszerességi sorrendben a gyümölcsök és zöldségek. Ennél is ritkábban ajánlják a magvak és a növényi olajak fogyasztását, a tejtermékeket és tojást csak alkalmanként, legkevesebbet pedig az édességekből ehetünk az egészséges étrend szerint.

Ezek a piramisok a 90-es évek végefelé készültek, így ideje volt már, hogy a legújabb kutatások tapasztalatai alapján újraértelmezzék az egészséges vegetáriánus és vegán étrend összetevőit a táplálkozástan tudorai. Egy amerikai szervezet, az Oldways (amely azzal a céllal jött létre 1990-ben, hogy tudományos megközelítéssel pozitív példát mutasson az egyre egészségtelenebbül élő és étkező társadalmaknak) 2013 októberében végre egy vadonatúj ajánlással állt elő. Tíz neves kutató/dietetikus közös munkája szülte meg az új piramist, egy olyan csapaté, amelyben képviseltette magát mind a Harvard, mind pedig a Loma Linda Egyetem.

oldways

Az új elméletbe többféle ételcsoport került, ráadásul arra is figyelmet fordítottak a szakemberek, hogy a piramis élelmiszerei ne csak egészségesek, de egyben finomak is legyenek. Ugyanakkor az Oldways kutatói is kiemelik: egy gondosan összeállított vegetáriánus étrend tartalmaz minden szükséges vitamint, ásványi anyagot, zsírokat, szénhidrátot, proteint és aminosavakat – vannak azonban (főként a vegánok), akik emellett tápanyagpótlásra szorulnak. Ezért ha bármilyen egészségügyi panaszt észlelünk, minden esetben fontos (az orvosé mellett) a dietetikus véleményének kikérése is!

Az Oldways új piramisa abban is újítónak számít, hogy minden benne található élelmiszert napi rendszerességgel javasol fogyasztani (kivéve a piramis csúcsát), csupán az adagok mennyisége változó. A piramisban főként friss élelmiszereket láthatunk illusztrációként, de a kutatók felhívják a figyelmet arra, hogy az egészséges étrend részét képezik a fagyasztott, üveges és szárított ételek is. Az alábbi ajánlásokat átlagos terhelés mellett dolgozó felnőtt vegetáriánusra számították a szakemberek:


Élelmiszer

Mi számít egy adagnak?

Napi adagok száma

Gyümölcsök

fél csésze friss, fagyasztott vagy üveges gyümölcs, ill.

negyed csésze szárított gyümölcs

 3-4

Zöldségek

fél csésze főtt vagy egy csésze nyers zöldség

 4-6

Teljes kiőrlésű gabonák

egy szelet teljes kiőrlésű kenyér, ill.

egy csésze teljes kiőrlésű gabona (müzli), fél csésze főtt barnarizs, tészta stb.

 5-8

Bab, borsó, lencse, szója

fél csésze főtt bab, borsó, lencse vagy szója, ill.

fél csésze tofu, ill.

egy csésze szójatej

 3-6

Dió, mogyoró, magvak, mogyoróvaj

negyed csésze mogyoró vagy magvak, ill.

két teáskanál mogyoróvaj

 1-3

Gyógy- és fűszernövények, növényi olajok

friss vagy szárított gyógy- vagy fűszernövények, ill.

egy teáskanál extra szűz olívaolaj, repceolaj stb.

 fűszerek: korlátozás nélkül

 olajok: max. 5

Tojás és/vagy tejtermékek*

egy tojás, ill.

egy csésze tej vagy joghurt, negyed csészényi sajt, fél csészényi túró

 tojás: 4-6 hetente

 tejtermékek: 1-3

* Lakto- és/vagy ovo-lakto vegetáriánusok számára

A fenti adagok betartása – és természetesen elegendő mennyiségű víz elfogyasztása, valamint alapvetően egészséges, aktív életmód – mellett a szakemberek szerint nem lesznek egészségügyi panaszai a vegetáriánus és vegán étrenden élőknek. Nos, lehet benne valami! J

[Az Oldways teljes, angol nyelvű útmutatója letölthető innen.]

Forrás: oldwayspt.org, napidoktor.hu

 

VegaLife
Étlap Ezeket az összetevőket nem használjukFelhasznált összetevőkinformációk

Üdvözlünk a VegaLife ebéd házhozszállító oldalán!

A VegaLife alapítóiként életfelfogásunk mentén fogalmaztuk meg szándékunkat: a vegetarianizmus (valamint a vegán életmód) hazai népszerűsítését. Értendő ez alatt a válogatott alapanyagokból, vegetáriánus receptek szerint készülő ételek terjesztése, mind a témát érintő hírek, újdonságok, érdekességek megosztása az arra fogékony közönséggel. 

Kellemes böngészést kívánunk oldalunkon!

 

 

eteleinkrol

Vega életmód

vegak

 

info