Főoldal

Belépés
Elfelejtett jelszó

Vegalife - vegetáriánus / vega ebédrendelés házhozszállítás

15 jótanács (nem csak) kezdő vegetáriánusoknak

Minden kezdet nehéz… de folytatni sem egyszerű. Ezért nemcsak friss vegetáriánusoknak jöhetnek jól tippjeink, de talán a már gyakorlott vegák is találnak közöttük egy-egy megszívlelendő bölcsességet…

vegetarianism

1.     Határozd meg, mely típusba tartozol

Mielőtt nekivágsz a nagy feladatnak, el kell döntened, milyen típusú vegetáriánus vagy, illetve leszel: lakto-vegetáriánus (tejtermékeket fogyaszt), lakto-ovo vegetáriánus (tejtermékeket és tojást fogyaszt), peszko-vegetáriánus (halat fogyaszt) vagy vegán (semmilyen állati eredetű élelmiszert nem fogyaszt).

 

2.     Ismerd meg az új diétád étrendpiramisát

Léteznek szakemberek, szakszövetségek által összeállított ajánlások, úgynevezett étrendpiramisok, amelyek azt mutatják be, az egyes ételféleségekből milyen gyakran és milyen mennyiségben érdemes fogyasztani ahhoz, hogy egészségesek maradjunk. Természetesen a vegetáriánusoknak és vegánoknak is készült már ilyen piramis, legutóbb októberben frissítette ajánlását egy neves amerikai grémium.

 

3.     Legyenek határozottak a szándékaid

Ha úgy döntesz például, hogy vegán szeretnél lenni, tudnod kell, hogy nem feltétlenül azért lehet „belebukni” a próbálkozásba, mert nehéz teljesen kiiktatni az állati ételeket, hanem mert határozott motiváció nélkül semmilyen új szokást nem lehet hosszú távon elsajátítani. Előbb tehát fel kell tudnod állítani az érvrendszert, ami miatt át akarsz térni a vegán életmódra, és egyszerűen – hinned kell benne. A többi már könnyebb lesz, mint gondolnád.

 

4.     Olvass utána

Mielőtt kipróbálnál bármi újat, olvass utána alaposan, ismerd meg az új életmód minden apró részletét. Keress témába vágó könyveket, vagy látogasd meg a hiteles vegetáriánus honlapokat, böngészd a fórumokat, vagy egyszerűen kérd ki vegetáriánus ismerőseid tanácsát. Tudd, mik az általad választott étrend előnyei és hátrányai, mit érdemes enned, mire kell mindenképpen odafigyelned.

 

5.     Minden héten próbálj ki egy új receptet

Nem kell konyhatündérnek lenned ahhoz, hogy egy becsületes receptgyűjteményed legyen, akár gyors, könnyen elkészíthető receptekből is. Ehhez annyi is elegendő, ha minden héten kipróbálsz egy-egy új receptet – ha tetszett, elteszed a többi közé, ha nem, következő héten újjal kísérletezhetsz. Nem hajt a tatár, bőven van időd életed végéig gyűjtögetni! ;)

 

6.     Kezdd lassan, ne erőltesd

Mint minden új szokás, egy új étrend bevezetése is megterhelő lehet, igényel némi kitartást és időt az embertől. Ha fáradtnak, nyomottnak, levertnek érzed magad tőle, biztos lehetsz benne, hogy túl gyorsan, túl hirtelen akarod a változást. Lassíts kicsit, változtass fokozatosan, lépésről lépésre. Előbb csak egyél kevesebb vöröshúst, majd még kevesebbet, végül hagyd el teljesen. Tedd ugyanezt aztán a csirkehússal, hallal, tejtermékekkel stb. (attól függően, milyen étrendre térnél át). Mindeközben fokozatosan vezesd be az eddig talán még nem is próbált zöldségeket, gyümölcsöket, gabonákat. Ha olykor-olykor mégis nagyon vágysz már egy falat húsra, egyél belőle, aztán kezdd elölről az egészet. Hidd el, ha elég erős a motiváció, egy idő után már nem fogod kívánni az állati élelmiszereket.

 

7.     Keresd a bioélelmiszereket

Az egészséges étrendhez hozzátartozik az is, hogy a felhasznált alapanyagok is egészségesek legyenek. Bionövényekkel nem mérgezed szervezeted felesleges vegyszerekkel, ráadásul ízletesebbek is, mint permetezett, génkezelt „társaik”. Keresd fel a helyi biopiacot, vagy kérd a témában jártas ismerőseid segítségét, mely üzletekben érdemes biotermékeket vásárolni. Az sem árt, ha ismersz néhány méregtelenítő receptet/kúrát, hogy a már felgyülemlett káros anyagokat minél gyorsabban kiűzd szervezetedből.

 

8.     Ügyelj a megfelelő proteinfogyasztásra

A vegetarianizmus és veganizmus egyik legsarkalatosabb pontja a megfelelő mértékű proteinbevitel kérdése. Mivel a húsok a legfőbb proteinforrások, így a vegáknak nagyon fontos odafigyelniük, mivel pótolják a fehérjéket étrendjükből. Az egyik lehetőség, hogy nagy mennyiségben fogyasztunk hüvelyeseket, a másik pedig, hogy (vegán) készítményekkel vesszük magunkhoz.

 

9.     Víz, víz, víz és víz

Amúgy is gyakran halljuk, hogy az emberek nagy többsége nem iszik kellő mennyiségű vizet (legalább 2 litert naponta). Az új étrendre áttérőknek azonban nemcsak pozitív élettani hatása miatt érdemes több vizet fogyasztaniuk, hanem azért is, mert az segít enyhíteni az ételek utáni sóvárgást.

 

10.  Érezd jól magad!

Mindenekelőtt érezd jól magad a bőrödben, tudatosítsd magadban a változás pozitív hatásait, és ne a „negatívumokra” (vagyis a megvonásokra) koncentrálj. Ha arra tudsz összpontosítani, hogy valami jót cselekedsz – nemcsak magaddal, de az állatvilággal, a környezettel is –, és közben még finomabbnál finomabb ízeket is kipróbálhatsz, hidd el, könnyebb lesz az átállás.

 

11.  Főzz előre

A legtöbb friss vegetáriánus szembesül a problémával: hirtelen nagyon megéhezünk, de nincs a kezünk ügyében semmi vega étel, a büfében kapható egyfajta salátát pedig már nagyon unjuk. Ilyenkor jön jól, ha előző este (amikor általában úgyis több időnk van) elkészítjük a következő napi tízórait, ebédet, és csomagolunk egy kis nasit is, így nem érhet meglepetés. Jól jön ez akkor is, ha hosszabb útra indulsz – ki tudja, hol, milyen lehetőségek adódnak (vagy inkább nem adódnak) útközben!

 

12.  Maradj erős

Nem akarunk szépíteni: az első időszak biztosan nagyon nehéz lesz. De ahogyan egyre jobban megismered a praktikákat, egyre jobban beleszoksz az új élethelyzetbe, egyre könnyebben, egyre flottabbul fog menni minden. Egy idő után, amikor este vagy hétvégén azon gondolkodsz, mit főzz magadnak és a családodnak, ráeszmélsz majd, hogy a hús még csak meg sem fordult a fejedben mint opció…

 

13.  Keress helyi éttermeket, ételszállítókat

Érdemes utánajárni annak is, hogy ha elköltenél egy finom vacsorát egy étteremben, melyek azok a vendéglátóhelyek, ahol kizárólag vegetáriánus vagy vegán fogásokat szolgálnak fel. Amennyiben párod/barátaid/szüleid (még) nem osztoznak életmódodban, könnyen találhattok olyan éttermeket is, ahol hús- és növényalapú ételeket is rendelhettek. Ha pedig munkahelyeden nincsen lehetőséged megfelelő minőségű és változatos vegetáriánus fogásokat fogyasztani, otthon pedig nincs időd főzni, válassz a vegetáriánus ételszállítók kínálata közül!

 

14.  Ne ítélj el másokat

Talán nem értünk egyet más emberek életmódbeli döntéseivel, na de akkor mi van? Mi sem vagyunk tökéletesek. Ha mégis szeretnél hatni valakire, aki fontos neked, ne okítsd, és ne sorold a „hibákat”, amelyeket elkövet, hanem mutass neki jó példát. Így a legegyszerűbb meggyőzni az embereket.

 

15.  Keress fel egy dietetikust

Ha gyermeket vársz, vagy szoptatsz, ha diabéteszed, illetve bármilyen ételérzékenységed van, vagy egyszerűen csak nem vagy biztos magadban – mindenképpen keress fel egy dietetikust, aki segít összeállítani a számodra megfelelő vegetáriánus étrendet. A szakemberrel együtt olyan egészséges heti/havi menüt állíthattok össze, amely tartalmaz minden szükséges vitamint, ásványi anyagot, nyomelemet egy igazán egészséges, gondtalan, boldog élethez.

 feast

 

VegaLife
Étlap Ezeket az összetevőket nem használjukFelhasznált összetevőkinformációk

Üdvözlünk a VegaLife ebéd házhozszállító oldalán!

A VegaLife alapítóiként életfelfogásunk mentén fogalmaztuk meg szándékunkat: a vegetarianizmus (valamint a vegán életmód) hazai népszerűsítését. Értendő ez alatt a válogatott alapanyagokból, vegetáriánus receptek szerint készülő ételek terjesztése, mind a témát érintő hírek, újdonságok, érdekességek megosztása az arra fogékony közönséggel. 

Kellemes böngészést kívánunk oldalunkon!

 

 

eteleinkrol

Vega életmód

vegak

 

info