Főoldal

Belépés
Elfelejtett jelszó

Vegalife - vegetáriánus / vega ebédrendelés házhozszállítás

C-vitaminnal a stroke ellen

A legújabb kutatások értelmében, ha elegendő mennyiségű C-vitamint veszünk magunkhoz nap mint nap, azzal – egyebek mellett – az agyvérzés kockázatát is csökkenthetjük.

stroke

Az Amerikai Neurológiai Akadémia éves gyűlésén bemutatott tanulmány szerint a   vérzéses stroke (amely sokkal ritkább, ám arányaiban gyakrabban halálos kimenetelű, mint az iszkémiás stroke) kialakulásának esélye alacsonyabb azok körében, akik szervezetének C-vitaminszintje kielégítő.

A kutatás egyértelműen rávilágított arra, hogy a csekély C-vitaminellátottság – a magas vérnyomás, a gyakori alkoholfogyasztás, valamint a túlsúly mellett – a vérzéses stroke egyik fontos rizikófaktora. További vizsgálatok szükségesek azonban ahhoz, hogy a szakemberek kiderítsék, pontosan hogyan befolyásolja a C-vitamin az agyvérzés kialakulásának kockázatát. (Korábbi kutatások alapján például feltételezni lehet, hogy  a C-vitamin csökkenti a vérnyomást.)

A neurológus kutatók 65 intracerebrális (vagyis az agyállományban fellépő) vérzést elszenvedett beteg, valamint egészséges ember szervezetének C-vitaminellátottságát vizsgálták. 45 százalékuknak normális, 45 százalékuknak alacsony, a többieknek pedig elégtelen volt a C-vitaminszintje. A kutatók egyértelmű összefüggést találtak a stroke és a vitaminszint között: az alacsony C-vitaminszintű vizsgálati alanyok voltak ugyanis azok, akiknél korábban agyvérzés lépett fel.

Mivel a kutatás eredményeit még nem publikálták, ezért csak előzetes felvetésként értékelhetjük a vizsgálatból levont következtetéseket. Nem ez az első eset azonban, hogy szakemberek összefüggést találtak a C-vitaminszint és a stroke között. A Cambridge Egyetem munkatársai egy 2008-as tanulmányban leírták, hogy a magasabb C-vitamin vérszinttel rendelkező emberek 42%-kal kisebb eséllyel kapnak agyvérzést, mint az alacsonyabb C-vitamin vérszinttel rendelkezők. Egy, a British Medical Journal hasábjain 1995-ben publikált tanulmány szerint pedig az alacsony C-vitaminszintű idős emberek a legnagyobb valószínűséggel halnak meg stroke következtében.

A C-vitaminhiány amúgy a vérszegénység, fogínygyulladás, orrvérzés, ízületi fájdalmak kiváltója is lehet, illetve alacsony C-vitaminszint mellett szervezetünk nehezebben küzd meg a fertőzésekkel, sérülésekkel. 

A felnőtt férfiak napi javasolt C-vitaminadagja 90 mg, míg a nőké 75 mg. C-vitamint számos zöldségben és gyümölcsben találunk, így télen sem muszáj kizárólag a narancsra hagyatkoznunk. Íme, tíz finomabbnál finomabb étel, amelynek C-vitamintartalma még nagyobb is, mint a narancsé:

 

papaya

Egy kisebb papayában nagyjából 95 mg C-vitamin található, miközben a gyümölcs nagyon gazdag A-vitaminban, folsavban és élelmi rostokban.

 

pritemin

Egy csészényi nyers, darált pritaminpaprika nem kevesebb, mint 190 mg C-vitamint tartalmaz!

 

brokkoli

Egy adag (kb. 150 grammnyi) brokkoliban 130 mg C-vitamin van.

 

fodroskel

Ha egy igazán finom és egészséges ételre vágysz, próbáld ki a fodrost kelt: két csészényi aprított kel 160 mg C-vitamint tartalmaz, ráadásul rengeteg benne az A- és K-vitamin, és fitonutriensekben is bővelkedik (amelyeknek nagy szerepük van a rák megelőzésében).

 

eper 

adag, közel 150 gramm eper 87 mg C-vitamint tartalmaz. A legújabb kutatások szerint pedig heti két adag eper fogyasztása nagy mértékben lassítja a szellemi leépülést!

 

kivi 

Egy adag kiviben 137 mg C-vitamin van.

 

karfiol

Egy kisebb fej karfiol kb. 130 mg C-vitamint (és mindössze 66 kalóriát) tartalmaz.

 

kelbimbó

Érdemes még: habár a kelbimbó nem veri a narancsot, de egy csészényi ebből a zöldségből így is jelentős mennyiségű, közel 50 mg C-vitamint tartalmaz, ugyanakkor sok benne a B2-vitamin, a vas, a magnézium, az élelmi rost és az A-vitamin – egyebek mellett.

 

edesburgonya

Érdemes még: az édesburgonyában sincs több C-vitamin, mint a narancsban, de a változatosság kedvéért ezt is érdemes beiktatni az étrendbe, hiszen egy nagyobb darab burgonyában kb. 35 mg C-vitamin található.

 

sargadinny

Érdemes még: az íze kedvéért, és mert egy adagban közel 50 mg C-vitamin van, ne hagyjuk ki a listánkról a sárgadinnyét se!

 

Forrás: webbeteg.hu, Huffington Post

VegaLife
Étlap Ezeket az összetevőket nem használjukFelhasznált összetevőkinformációk

Üdvözlünk a VegaLife ebéd házhozszállító oldalán!

A VegaLife alapítóiként életfelfogásunk mentén fogalmaztuk meg szándékunkat: a vegetarianizmus (valamint a vegán életmód) hazai népszerűsítését. Értendő ez alatt a válogatott alapanyagokból, vegetáriánus receptek szerint készülő ételek terjesztése, mind a témát érintő hírek, újdonságok, érdekességek megosztása az arra fogékony közönséggel. 

Kellemes böngészést kívánunk oldalunkon!

 

 

eteleinkrol

Vega életmód

vegak

 

info