Főoldal

Belépés
Elfelejtett jelszó

Vegalife - vegetáriánus / vega ebédrendelés házhozszállítás

Amivel még a predánoknak is meggyűlik a baja: a vas

Gyakran szembesülünk a vashiány kérdésével is, amikor a vegetáriánus étrend „hátrányairól” hallgatjuk aggódó ismerőseink kiselőadását. Holott egyáltalán nem kell tisztán növényi étrenden élnie az embernek ahhoz, hogy kiürüljön szervezetéből a vas. Így aztán pótolni sem csak hússal lehet/érdemes ezt a fontos ásványi anyagot…

Testünk teljes súlyának mindössze kb. 0,02 %-át teszik ki a mikroelemek (nyomelemek). Jelenlétük és hatásuk azonban – kis mennyiségük ellenére – létfontosságú az emberi szervezet egészséges működése szempontjából. A mikroelemek közül legalább tizenöt az élethez nélkülözhetetlen; ezek közé tartozik a vas is. A vas a légzőfunkciókhoz, a szövetek oxigénszükségletének biztosításához nélkülözhetetlen elem. A szervezet vaskészletének 70%-a a hemoglobinban (vérben), 3 %-a a mioglobinban (izmokban), a többi a májban, a lépben, és a csontvelőben raktározódik. Az agy számára a vas ugyancsak nélkülözhetetlen, mert a velőhüvely felépüléséhez vagy az ingerületátvivő anyagok szintéziséhez vas szükséges. Nem megfelelő vasellátottság esetén a szervezet először ezekből a raktárakból használja fel a vasat, csak ennek kimerülését követően csökken a vér hemoglobin-tartalma, és fejlődik ki a vérszegénység.

Vashiányos vérszegénység akkor áll elő, ha vérveszteség vagy vashiányos táplálkozás, illetve felszívódási zavar miatt csökken a vastartalék. Ilyenkor nem tud hemoglobin termelődni, amely egyébként vasat tartalmaz. Egymilliárd ember szenved tőle a világon. Bélparazita-fertőzés, vagy gyomorfekélyes, tumoros vérzés is okozhatja. A nyugati világban leginkább a menstruáció okozta vérveszteség számlájára írható. (Nőknél kb. hétszer gyakoribb, mint férfiaknál.) A vashiány tünetei: vérszegénység, kimerültség, levertség és fáradékonyság, szapora szívverés, fejfájás, sápadt, száraz bőr.

Általánosan elfogadott tény, hogy predánoknak és vegetáriánusoknak, vegánoknak egyaránt gondoskodniuk kell a megfelelő mértékű vasfelvételről, a gondosan összeállított ételek segítségével. Az is tény, hogy az állati eredetű élelmiszerekből a szervezet könnyebben tudja hasznosítani a vasat, mint a növényi eredetűekből. Vegyes táplálkozás esetén testünk kb. 10%-ot képes hasznosítani az ételekben található vasból: húsból és hústermékekből kb. 20%-ot, a növényi élelmi anyagokban található vasból kb. 3-8%-ot. A vegetáriánusoknak emiatt fokozottan figyelniük kell arra, mivel kombinálják a vastartalmú élelmiszereket.

A vashiány megelőzésében, orvoslásában a megfelelően összeállított étrend is nagy szerepet játszik. Vegetáriánusként sem kell elkeserednünk, hiszen számos növény tartalmaz vasat, mindössze három egyszerű szabályt kell szem előtt tartanunk:

  

       Minél több magas vastartalmú étel kerüljön az asztalra!

Nagy vastartalmú élelmiszerek: az összes sötét színű zöldségféle, mint a mangold, a brokkoli, vagy a cékla. Emellett az aszalt gyümölcsök is fontos vasszállítók, mint pl. a sárgabarack, a füge, a datolya, a szilva és a mazsola. Vasban gazdag a pisztácia, a napraforgómag, a tökmag és a szezámmag, a vörös szőlőlé és a vörös bogyós gyümölcslevek.

 

      Lehetőleg C-vitaminnal együtt fogyasszuk a vastartalmú ételeket!

Kutatásokkal bizonyított, hogy a növényi élelmiszerekből származó vas felszívódását hétszeresére lehet emelni a C-vitamin egyidejű fogyasztásával. Ezért javasolt az étkezésekhez higított narancslé, vörös szőlőlé, vagy vörös bogyós gyümölcslé fogyasztása. Szeleteljünk paprikát a salátánkba, vagy barnarizsből készült ételünkbe! Desszertnek kiváló C-vitaminforrások a citrusfélék, a fekete ribiszke, vagy az eper.

 

        Kerüljük a vasfelszívódást akadályozó élelmiszereket!

A tej- és gluténmentes étrend jelentősen javíthatja a vasfelszívódást. A tudósok egyetértenek abban, hogy a gabona- és hüvelyes alapú, magas fitáttartalmú táplálkozás hozzájárul a vashiányhoz, a szója és a gabonák ugyanis magas fitáttartalmuk miatt gátolják a vas felszívódását. A szójabab, amelyről sok helyütt azt olvashatjuk, hogy alkalmas vashiány megelőzésére, igazából az egyik legmagasabb fitáttartalmú hüvelyes, fogyasztása vérszegénységgel küzdők számára nem javasolt. Ugyanakkor a pl. rebarbarában és spenótban található oxálsav sem kedvez a vas hasznosulásának, így ezekkel is csínján kell bánni. A gyomorsavlekötők, a teában található csersav, valamint a koffein is akadályozzák a felszívódást.

Mindezek tudatában is érdemes megfontolni a szakemberek ajánlását: vegetáriánusok, gyermekvállalásra készülő nők, sportolók és idősebb emberek számára javasolt a vaspótlás (Megelőzésre: 15 mg/nap, terápiás céllal: 25 mg/nap az optimális vasbevitel)!

 

Forrás: tenyek-tevhitek.hu, vegagyerek.hu, vitaminsziget.com

VegaLife
Étlap Ezeket az összetevőket nem használjukFelhasznált összetevőkinformációk

Üdvözlünk a VegaLife ebéd házhozszállító oldalán!

A VegaLife alapítóiként életfelfogásunk mentén fogalmaztuk meg szándékunkat: a vegetarianizmus (valamint a vegán életmód) hazai népszerűsítését. Értendő ez alatt a válogatott alapanyagokból, vegetáriánus receptek szerint készülő ételek terjesztése, mind a témát érintő hírek, újdonságok, érdekességek megosztása az arra fogékony közönséggel. 

Kellemes böngészést kívánunk oldalunkon!

 

 

eteleinkrol

Vega életmód

vegak

 

info